Jak dlouho jenom závidÄ›li naÅ¡i pÅ™edci ptákům jejich schopnost létat! DÃvali se na nÄ› zdola, ale to bylo asi tak vÅ¡echno, co mohli dÄ›lat. Žádné mávánà rukama nepomáhalo, a kdo se vrhnul nÄ›kde ze skály v nadÄ›ji, že se proletÃ, sice chvÃli skuteÄnÄ› letÄ›l, ale pak následoval tvrdý pád, po kterém už se k nebi vznášela jen jeho duÅ¡e, pokud v to věřÃme.
Ale když má nÄ›kdo skuteÄnou touhu, nedá si pokoj, dokud nedosáhne svého. A lidstvo takovou touhu mÄ›lo. A tak se dopracovalo až k dneÅ¡nà situaci, kdy už může létat kdokoliv z nás. ByÅ¥ samozÅ™ejmÄ› ne jen tak sám o sobÄ›.
Ale než jsme se dostali do dneÅ¡nÃho stavu, kdy si může jednoduÅ¡e kdokoliv koupit letenku a doplout vzduchem klidnÄ› až na druhý konec svÄ›ta, pÅ™ÃpadnÄ› kdy si může nÄ›kdo zajistit dovednosti i povolenà létat sám, utekla spousta Äasu. A bÄ›hem tohoto Äasu se musela odehrát celá Å™ada pokusů, z nichž byla vÄ›tÅ¡ina pochopitelnÄ› neúspěšná, Äasto i s tragickými následky.
Lidé se tak nauÄili využÃvat k letu balony a vzducholodÄ›. ChtÄ›lo to jenom odhalit princip, na kterém by tyto mÄ›ly fungovat, a relativnÄ› snadno onen nápad realizovat. Ale to mÄ›lo k naÅ¡im dneÅ¡nÃm možnostem jeÅ¡tÄ› hodnÄ› daleko. Bylo to pomalé, nebezpeÄné, nedalo se to moc Å™Ãdit, a tak to chtÄ›lo zkoumat dál.
Jak Äas plynul, stala se z primitivnÃch, aerodynamicky neúÄinných a obvykle i malých a pÅ™ÃliÅ¡ poÄetných kÅ™Ãdel kÅ™Ãdla, která nadnášejà modernà letadla. Z primitivnÃch kabin, jež mÄ›ly daleko i k aerodynamickému tvaru, se staly trupy dneÅ¡nÃch letounů, jednoduché a nevýkonné motory byly nahrazeny tÄ›mi, jež dokážou utáhnout i pÅ™Ãmo neskuteÄnou zátěž. Vyvinuly se a zdokonalily i podvozky, i vybavenà kokpitů, ke slovu pÅ™iÅ¡la hydraulika i dalÅ¡Ã důmyslná udÄ›látka.
A dnes tedy máme i letadla pohybujÃcà se nadzvukovou rychlostà v nepÅ™edstavitelných výškách, kam nedolétne žádný z ptáků, jimž jsme závidÄ›li. A pÅ™itom jsme statisticky zároveň na nejbezpeÄnÄ›jÅ¡Ãm mÃstÄ› svÄ›ta.